Jak zdobyć popularność na Wattpadzie?

Niezależnie od tego, co chcesz zyskać: popularność, wyświetlenia czy obserwatorów na Wattpadzie, nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to, jak tego dokonać. Sukces zależy od wielu czynników, takich jak: gatunek, styl, fabuła, postacie, okładka, opis, częstotliwość aktualizacji i interakcja z czytelnikami.


Nie ma łatwych dróg do sukcesu. To stwierdzenie jest tak banalne, jak prawdziwe. Nie znajdziesz tu magicznej recepty na zdobycie popularności na Wattpadzie. Nie ma przepisu na sukces o natychmiastowym działaniu.


Jedynym miejscem, gdzie sukces występuje przed wysiłkiem, jest słownik.

Uwaga: jeśli się poddasz, to tylko sobie zaszkodzisz. Nie dawaj innym zwycięstwa bez walki. Walkowery są dla słabeuszy. A ja w Ciebie wierzę.

Czy jesteś gotowa na wyzwanie?

Jak zdobyć popularność na Wattpadzie

Tak samo, jak na każdej innej platformie społecznościowej, sukces na Wattpadzie nie przychodzi łatwo. Potrzebujesz czasu, wysiłku i strategicznego podejścia. To jednak nie wystarczy, jeśli nie poznasz pewnych zasad, które pomogą Ci osiągnąć swój cel. Oto kilka wskazówek, które warto stosować uparcie i systematycznie. 

Zaczynamy!

Zadbaj o jakość treści

Najważniejszym aspektem zdobycia popularności na Wattpadzie jest napisanie dobrej, interesującej i wartościowej powieści. Takiej, która z jakiegoś powodu przyciąga czytelników. To może być wartość rozrywkowa, emocjonalna, duchowa… A najlepiej wszystko w jednym. Może podobać się Tobie – wręcz musi, bo w przeciwnym razie będziesz ją pisać na siłę, a to nigdy nie kończy się dobrze – ale przede wszystkim powinna podobać się innym, niekoniecznie z Tobą związanym osobom. Przed opublikowaniem daj ją przeczytać komuś postronnemu (mama i przyjaciółki nie będą obiektywne). Jeśli nie ma takiej możliwości, wrzuć od razu na Wattpada. Skup się na narracji, fabule, kreacji świata przedstawionego i bohaterów. Sprawdź swoją pracę pod kątem błędów językowych i ortograficznych (są darmowe aplikacje, które zrobią za Ciebie większość roboty).


Bądź konsekwentna w działaniu

Regularnie aktualizuj swoją powieść, aby utrzymać uwagę czytelników i zachęcić ich do powrotu. Konsekwencja pozwala utrzymać zainteresowanie odbiorców i zbudować ich zaangażowanie. Wierni czytelnicy polecają ulubione powieści, a wtedy grupa fanów rośnie.

💡 Pro tip: jeśli boisz się, że nie utrzymasz stałej częstotliwości, napisz kilka rozdziałów na zapas. Nie zaczynaj publikacji, dopóki tego nie zrobisz.


Zadbaj o atrakcyjną okładkę i tytuł

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Okładka i tytuł to pierwsze rzeczy, które widzą Twoi czytelnicy; ich dziewicze zetknięcie z Twoją pracą. Byłoby fajnie, gdyby się nie zniechęcili. A, przyznajmy to głośno, większość ocenia książkę po okładce. Ludzie są wzrokowcami, a część z nich to esteci. Stwórz przyciągającą okładkę, która odzwierciedla treść Twojej powieści, w jakiś sposób do niej nawiązuje. Wybierz tytuł, który jest intrygujący i związany z gatunkiem. Jeśli masz z tym problem, poproś o pomoc. Na Facebooku i Instagramie są grupy, w których można zlecić wykonanie okładki i poszukać beta-readerów.


Dbaj o kontakt z czytelnikami

Bez względu na odniesiony sukces, nie należy ignorować czytelników. Reaguj na komentarze, odpisuj na wiadomości. To czytelnicy są siłą napędową Twojego sukcesu. Bez ich zaangażowania nie będzie wyświetleń, głosów i popularności. Pokaż im, że ich dostrzegasz. Wbrew pozorom dla nich to bardzo ważne.


Dodaj hashtagi i słowa kluczowe

Jeśli masz świetną okładkę i chwytliwy tytuł, to kolejną sprawą jest odpowiedni opis i zaplecze. Co to znaczy? Intrygująca recenzja sprawia, że czytelnicy chcą więcej. Są ciekawi historii i klikną „Czytaj”. Z kolei zaplecze to ta strona, której czytelnik nie widzi. Odpowiednie tagi i słowa kluczowe w edycji powieści pomogą algorytmowi Wattpada odpowiednio sklasyfikować Twoją powieść i podsuwać ją nowym czytelnikom.


Zakaz konkurencji

Buduj relacje z innymi autorami. Nie tylko czytaj i komentuj ich prace, ale też je wspieraj, polecaj i zaproponuj współpracę. Pokaż, że jesteś aktywna i doceniasz innych. Nie rób tego jednak nachalnie. Nie reklamuj swojej powieści na profilach czy w komentarzach innych autorów. To nieeleganckie i nieefektywne. Zamiast tego dbaj o miłą atmosferę i kontakt. Współpraca z innymi autorami może pomóc ci dotrzeć do większej liczby czytelników.


Promuj się w mediach społecznościowych

Media społecznościowe to potężne narzędzie, ale trzeba je umiejętnie wykorzystać. Tam też znajdziesz swoich potencjalnych czytelników. Rzecz w tym, żeby tworzyć treści – posty, zdjęcia, rolki – które będą dla nich interesujące i zachęcające do tego, by zajrzeć do Twojej powieści.

💡 Pro tip: treści w social mediach tworzysz dla odbiorców, a nie dla siebie. Zastanów się, co Ty, jako odbiorca, chciałabyś zobaczyć. Co skłoniłoby Cię do przeczytania Twojej powieści?


Rozważ udział w konkursach na Wattpadzie

Przyznam, że ten punkt piszę na wyrost. Kiedyś organizowano konkurs „Splątane nici”. Cieszył się dużym uznaniem, gwarantował nagrody i wzrost popularności. Nie wiem, jak to wygląda dzisiaj. Jeśli piszesz po polsku, sprawdź, czy nadal organizuje się konkursy. Jeśli piszesz po angielsku, możesz dołączyć do wielu konkursów, organizowanych przez platformę.

💡 Pro tip: nie ograniczaj się tylko do swojego gatunku. Uczestnictwo w konkursach zwiększa zasięgi i może być świetnym sposobem na zaprezentowanie swojego talentu.


Bądź cierpliwa i konsekwentna

Napisanie co najmniej dobrej powieści, stworzenie okładki i opisu, uzupełnienie hashtagów, nawiązanie relacji z czytelnikami oraz innymi autorami, a także prowadzenie swoich profili społecznościowych, wymaga czasu – bardzo dużo czasu. Nie spodziewaj się efektów od razu. To maraton, a nie sprint. Pisz, rozwijaj warsztat, buduj relacje.


Inspiruj się

Jeśli czas płynie i nic się nie dzieje, zmień taktykę. Zobacz, co robią inni autorzy z Twojego gatunku i spróbuj naśladować ich działania, dostosowując je do swoich potrzeb i możliwości. Nie musisz wszystkiego robić inaczej. Czerpanie inspiracji ze sprawdzonych praktyk to dobra droga. Nie mówimy o plagiacie.

💡 Pro tip: poszukaj informacji o autorach, którzy zaczynali na Wattpadzie. Zobacz, co udało im się osiągnąć. Niech ich sukces motywuje Cię do działania.


Pamiętaj, że sukces na Wattpadzie – tak samo, jak na każdej innej platformie – może być różny. Nie każdy zostanie światowej sławy pisarzem. Być może nie zekranizują Twojej książki. Jest jednak duża szansa, że wpłynie ona na czyjeś życie. Da rozrywkę, pozwoli oderwać się od rzeczywistości, ktoś mile spędzi czas. Praca na Wattpadzie to cenna lekcja kreatywności i pokory. Masz szansę zdobyć doświadczenie, poznać ciekawych ludzi, nabyć nowe umiejętności. Wisienką na torcie jest wydanie własnej książki – to bardzo realne!

Nie poddawaj się. Wszystko, co osiągniesz dzięki pracy na Wattpadzie, jest Twoje. Tego nikt Ci nie odbierze.

0 Komentarze